Fack?

Jag har alltid trott att fack finns där för oss fotfolks skull, att de ska se till de anställdas intressen. Jag verkar haft fel, i dess finanskristider när det varslas folk till höger och vänster har facket tydligen valt att det är lika bra att vika sig för arbetsgivarens vilja. Detta har in sin tur inte lett till att arbetstagarna blir bra bemötta. Självklart är jag extra arg nu när det har drabbat min familj och det är ju alltid så att man ser om sitt eget hus först när det kommer "kriser". Min sambo arbetar för en industri på vår hemort, det har varslats 19 personer till att börja med (min bror fick gå bland annat), det lusiga i det beslutet var att de skulle stenhårt gå efter anställningsår, det betyder att många i min omgivning (liten ort) blir drabbade. När sedan alla har blivit delgivna sina varsel visar det sig att 5 personer har valt att gå i förtid i pension så att det lämnar plats till 5 andra att vara kvar, låter ju bra. Men inte är det samma princip som gäller då, vilket man kan tro, att de som har varit längst i företaget får vara kvar, nej, personer som varit 8 år på sina platser får lämna utrymme för de som kanske bara varit några få år. Konstigt tycker jag med tanke på hur hårt det skulle vara med anställningsår.

Ovanpå allt detta har facket skrivit på att företaget får "låna" 168 timmar av sina anställda. Alltså så går min sambo nu sk konjunktursanpassad arbetstid, 3 dagar i veckan, de övriga två är de hemma för att de inte har något VAL, dessa 168 timmar måste de sen jobba in till företaget när tiderna blir bättre.

Nästa sak som inträffar är att företaget vill tvinga (bokstavligt talat) sina anställda att vara lediga v 9 och v 15. Eftersom man inte v 9 har hunnit få in ny semesterperiod tvingar de fram att de som har komp timmar tvingas att ta ut dessa och de som inte har några får gå och jobba som vanligt, skitskumt.
V 15 tvingas de anställda att ta semester, för då har de ju hunnit få in nya dagar...hm.

Allt detta viker sig facket för och skriver på för att företaget HOTAR med att varsla 20 personer till annars. Jag kan förstå att lösningen låter okej men det som gör mig så förbannad är att facket viker sig utan motstånd för dessa krav och sen inte kan stå upp för sina anställda.

Med tanke på att jag studerar med en massa lån på halsen och vi har tre barn så har vi det ändå mycket bra men tänk på de familjer som inte är så "lyckligt" lottade med inkomster.

Men fotfolket fogar sig och grymtar i bakgrunden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0